Oyunculuk denildiğinde akla ilk olarak tiyatro ve sinema gelir. Her iki sanat dalında da oyuncuların etkisi büyüktür. Antik dönemde Aristoteles’in Poetika ile kuramsallaştırdığı tiyatronun kökeni ilkçağlara dayanmaktadır.
Sinemanın ortaya çıkışı ise 19. yüzyılın sonlarını bulmaktadır. Oyunculuğun temel olarak aynı olduğu düşünülse de, tarihsel olarak birbirlerinden farklı dönemlerde ortaya çıkıp gelişimini sürdürmüş, teknik olarak birbirinden farklı iki sanat dalında oyunculuğun uygulanışının, sanatların özelliklerine göre farklılıklar içermesi de doğal karşılanmalıdır.
Sinema ve tiyatro oyunculuğu ilişkisinin farkında olarak uygulama yapan oyuncuların her iki alandaki başarısı da şüphesizdir. Bu çalışma, sinema ve tiyatro oyunculuğu ilişkisini çeşitli öğeler yoluyla ortaya koyabilmek, bu ilişkiyi belgelemek ve başta oyuncular olmak üzere tüm sinema kuramcılarının / uygulayıcılarının hem kuramsal hem de pratik olarak bu çalışmadan yararlanmasını sağlamak için gerçekleştirilmiştir.
Kategori: Tiyatro/Sinema Kuram
Yayınevi: Mitos Boyut Yayınları
Basım Yılı: 2015
Basım Yeri: İstanbul
Sayfa Sayısı: 200
ISBN: 9786055127695
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ GİRİŞ
I. BÖLÜM
OYUNCULUK SANATI VE SİNEMA OYUNCULUĞU
Oyuncu ve Oyunculuk Oyunculuğun Tarihteki Evrimi Sinemanın Doğuşu ve Tiyatroyla Etkileşimi Sinema ve Tiyatro Oyunculuğunun Etkileşimi Tip ve Karakter Uzantısında Sinema Oyunculuğu Charlie Chaplin’in Şarlo Tiplemesi Türk Sinemasında Orta Oyununun Uzantısı Olarak Tip
II. BÖLÜM
METOT VE SİNEMADA KULLANIMI
Stanislavski ve Metot Oyunculuğu Metodun Öğeleri Sihirli Eğer Verili Durum (Belirlenmiş Ortam) İmgelem Konsantrasyon İnanma ve Gerçeklik Duygusu Duygu-Düşünce Alışverişi Adaptasyon Hız-Tartım Coşku Belleği Metot Oyunculuğunun Sinemada Kullanımı ve Lee Strasberg Michael Chekhov ve Sinema Oyunculuğuna Etkisi
III. BÖLÜM
SİNEMA VE TİYATRO OYUNCULUĞU İLİŞKİSİ
Sinema ve Tiyatro Oyunculuğu İlişkisinin Çeşitli Öğeler Yoluyla İncelenmesi
Eserin Türü Yöntem Dil Karakter Yaratımı Oyuncunun Çalışması Prova Devamlılık Zaman Alan Tekniği Kurgu Planlar ve Sahnenin Fiziksel Özellikleri Vurgulama Ses ve Konuşma Işıklama Mekan ve Dekor Makyaj Seyirci İlişkisi Gerçeklik Diyalog ve Etki-Tepki Yönetmen ve Oyuncu İlişkisi İş Süreci Eğitim Amatör ve Profesyonel Oyuncu Kullanımı
SONUÇ KAYNAKLAR EKLER
Ek 1 (Anket Soruları) Ek 2 (Anket Sonuçları) Ek 3 (Söyleşiler) Mustafa Preşeva ile Söyleşi Cihan Özdeniz ile Söyleşi Ek 4 (Örnek Film Senaryosu: Sigorta) Ek 5 (Örnek Tiyatro Oyun Metni: Hamlet, Sanatıma Dokunma!)